vrijdag 15 september 2017

Santa Catalina de Somoza - Ponferrada. 15/09. 45

Vanmorgen is de bar van de Albergue reeds open en we gaan binnen voor een koffie en een koek. De dame die ons bestelt zegt dat ik niet op stap kan in mijn T-shirt en hesje daar het boven slechts 0° is. Ik volg haar raad op en doe voor de eerste keer tijdens de dag mijn trui aan. Ze heeft gelijk want we starten met 6° en een tegenwind. Ik hou trouwens gans de dag de trui aan, al staat hij regelmatig helemaal open. De zon is na enkele uren regelmatig van de partij maar meer dan 20° wordt het niet.
We gaan stilletjes aan steeds hoger maar na onze tweede koffie gaan we resoluut naar boven. Over paden en stenen komen we langs een omheining met allemaal kruisjes in alle groottes. De peregrinos komen steeds groter in aantal en vandaag moeten we spreken over een paar honderd die we inhaalden.
Deze etappe is ook echt de moeite waard, we stijgen en zien het immense plateau achter ons en komen tussen de bergen rondom ons. Tenslotte ontdekken we een nieuw dal waarvan Ponferrada een gans stuk opslorpt.
Na het Cruz de Ferro op 1500 m, waar iedereen halt houdt voor een foto maar anderen ook een boodschap of een wens of steen achterlaten,  gaat het een aantal keer op en neer en komen we dus op de paden en stenen die ons en zovelen naar beneden brengen.
Ponferrada ligt nog ver maar we wagen de sprong en landen rond 17:00 bij de burcht van deze stad.

1 opmerking:

  1. Polke en Guido kben zopas bij St Jacques geweest en hem vertelt dat er 2stoere stappers al dicht bij Santiago zijn. Laat ze maar komen, Ik kijk er naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen